.
Abstrak.
Twitter adalah salah satu platform media sosial yang popular di Indonesia.
Platform ini telah digunakan sebagai alat komunikasi media dan keterlibatan masyarakat untuk banyak tujuan, terutama dalam bidang politik dan pemerintahan.
Selama proses Pemilihan Presiden Indonesia 2019, banyak orang menggunakan Twitter untuk menyatakan pendapat / sentimen mereka terhadap proses pemilihan.
Dalam makalah ini, kami menyelidiki sifat pendapat orang terhadap Pilihan Raya Presiden Indonesia setelah perbahasan pertama.
Matlamat kajian ini adalah untuk melakukan analisis data Twitter berdasarkan sentimen eksplorasi, dan itu dikumpulkan setelah perbahasan pertama.
Kami menggunakan analisis sentimen leksikon untuk mengira sentimen tweet politik yang dikumpulkan selepas perbahasan pertama.
Pengenalpastian pendapat positif dan negatif dilakukan secara automatik menggunakan kamus yang ada.
Hasil kajian kami menunjukkan bahawa sentimen netizen terhadap perdebatan Presiden ke-1 kebanyakannya negatif.
Sebagai tambahan kepada hasil ini, model ramalan dihasilkan menggunakan CART dan regresi logistik untuk meramalkan sentimen netizen.
Eksperimen ini menunjukkan bahawa ketepatan model ramalan mencapai 90%.
Oleh itu, kajian kami menunjukkan bahawa data Twitter dapat digunakan untuk menganalisis sentimen warganegara terhadap Debat Presiden Indonesia dan dapat menghasilkan model untuk meramalkan sentimen masa depan warganegara menuju perdebatan berikutnya.
https://www.researchgate.net/publication/334047064_Summarizing_Netizens'_Sentiments_Towards_the_1_st_Indonesian_Presidential_Debate_using_Lexicon_Sentiment_Analysis
No comments:
Post a Comment